Η σπουδαία Γέφυρα Πλάκας, με αρχιτεκτονική αξία, είναι ένα πέτρινο τοξωτό γεφύρι στον Άραχθο ποταμό. Η γέφυρα συνδέει τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια και κατ’ επέκταση τα Ιωάννινα με την Άρτα. Το συγκεκριμένο γεφύρι πρωτοχτίστηκε το 1866 και ανακατασκευάστηκε το 2019. Η σπουδαία αρχιτεκτονική του δείχνει ότι είναι μονότοξο, με άνοιγμα κάμαρας 40 μέτρα, ύψος […]
Η σπουδαία Γέφυρα Πλάκας, με αρχιτεκτονική αξία, είναι ένα πέτρινο τοξωτό γεφύρι στον Άραχθο ποταμό. Η γέφυρα συνδέει τα Τζουμέρκα με τα Κατσανοχώρια και κατ’ επέκταση τα Ιωάννινα με την Άρτα. Το συγκεκριμένο γεφύρι πρωτοχτίστηκε το 1866 και ανακατασκευάστηκε το 2019. Η σπουδαία αρχιτεκτονική του δείχνει ότι είναι μονότοξο, με άνοιγμα κάμαρας 40 μέτρα, ύψος 21 μέτρα και με άνοιγμα στην κορυφή 3,2 μέτρα. Θεωρείται το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Η ιστορία αναφέρει ότι κατέρρευσε τρείς φορές, το 1860, το 1863 και πιο πρόσφατα το 2015, έπειτα από βροχόπτωση. Μετά την κατάρρευση του το 2015, η ανακατασκευή του δρομολογήθηκε αμέσως μετά και το κυριότερο μέρος του έργου ολοκληρώθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 2019. Η συγκεκριμένη γέφυρα χτίστηκε από τον ίδιο μάστορα που έχτισε τη Γέφυρα της Κόνιτσας και το κόστος του χτισίματος έφτασε τα 170.000 οθωμανικά γρόσια, ποσό που καλύφθηκε από τον Λούλη και από συνδρομές κατοίκων από τις γύρω κοινότητες.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, η γέφυρα βομβαρδίστηκε από τις γερμανικές δυνάμεις. Παρόλα αυτά η γέφυρα άντεξε με ελαφριές ζημιές μόνο. Οι ντόπιοι την επισκεύασαν με τσιμέντο το 1943. Κοντά στη γέφυρα υπογράφηκε στις 29 Φεβρουαρίου 1944 η συμφωνία Πλάκας-Μυρόφυλλου. Στη γέφυρα διασωζόταν κόγχη, όπου οι τεχνίτες είχαν ζωγραφίσει τον προστάτη-άγιο της γέφυρας. Τα τελευταία χρόνια η γέφυρα λειτουργούσε ως αξιοθέατο της περιοχής.
Η γέφυρα υπέστη ζημιές εξαιτίας ισχυρών βροχοπτώσεων το 2007 και υπήρχαν σχέδια για εκτέλεση έργων επισκευής, κάτι που δεν έγινε και προκάλεσε αντιδράσεις. Το τόξο της γέφυρας κατέρρευσε την 1η Φεβρουαρίου 2015, όταν από ισχυρές βροχοπτώσεις πλημμύρισε. Την μελέτη ανέλαβε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με μία διεπιστημονική ομάδα που στόχο είχε την αποκατάστασή της γέφυρας ως το φθινόπωρο του 2019. Τελικά, ο κλειδόλιθος του τόξου του γεφυριού τοποθετήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 2019 ολοκληρώνοντας έτσι τη βασική κατασκευή. Η αποκατάσταση της γέφυρας βραβεύτηκε από τη Europa Nostra το 2021.
Η γέφυρα είναι επισκέψιμη και, παράλληλα, το πιο φωτογραφισμένο σημείο της περιοχής.